Στα μαθήματα πρόληψης στα σχολεία, δίνεται μεγάλη σημασία στην ικανότητα αποκλιμάκωσης και στο σωστό χειρισμό καταστάσεων, με στόχο την άμεση αποφυγή του κινδύνου μίας ενδεχόμενης επίθεσης. Υ

πάρχουν ειδικές ασκήσεις που αφορούν χειρονομίες και γίνεται μίμηση καταστάσεων και παρεξηγήσεων.

 

Μαθήματα για τα κορίτσια

prevention_01Θέματα ταμπού θα συζητηθούν στα μαθήματα, που αφορούν ακόμα και τη σεξουαλική κακοποίηση των κοριτσιών. Ο στόχος είναι να είναι τα κορίτσια “συνειδητοποιημένα”. Αυτή η συναίσθηση τους επιτρέπει να αντιλαμβάνονται σωστά και να αξιολογούν το περιβάλλον και τους ανθρώπους γύρω τους, ώστε να μπορούν να αποφύγουν τη σεξουαλική παρενόχληση ή μία ενδεχόμενη επίθεση.

 

prevention_02Παιχνίδια ρόλων διδάσκουν στα κορίτσια να λένε με αυτοπεποίθηση «όχι» και να είναι ενημερωμένα για τις χειρονομίες και τη σημασία τους.

Φυσικά, ένα μεγάλο μέρος του μαθήματος είναι η εξάσκηση σε αποτελεσματικές τεχνικές αυτοάμυνας, δίνοντας τους τη δυνατότητα να απελευθερώνονται με επιτυχία από μία επίθεση και να ξεφεύγουν.

 

Μαθήματα για τα αγόρια

prevention_03Εννοιολογικά, τα μαθήματα πρόληψης για τα αγόρια είναι διαφορετικά από εκείνα για τα κορίτσια, κυρίως λόγω της διαφορετικής προσέγγισης και του τρόπου επίθεσης.

Η προσέγγιση του κοριτσιού (γυναίκας) από έναν επιτιθέμενο ως επί το πλείστον γίνεται με ένα φιλικό τρόπο, π.χ. ο επιτιθέμενος γίνεται σταδιακά πιεστικός, βάζει το χέρι του πάνω στο θύμα κλπ.

Τα αγόρια αντίθετα βρίσκονται εκτεθειμένα σε ένα αρχαίο τελετουργικό πρότυπο συμπεριφοράς, που ακολουθεί κανόνες χιλιάδων ετών, ως προς τον τρόπο που ξεκινάει μία σύγκρουση.

1. Η οπτική επαφή
Πριν από κάθε φυσική σύγκρουση προηγείται η οπτική επαφή, μέσω της οποίας ο επιτιθέμενος επιλέγει θύμα του. Αν το θύμα αναγνωρίσει αρκετά νωρίς ότι έχει γίνει στόχος, ακόμα έχει την ευκαιρία να αποφύγει την αντιπαράθεση.

2. Η φάση της λεκτικής επαφής
«Τι με κοιτάς;», «Με προκαλείς;» Με αυτές ή παρόμοιες φράσεις, ο επιτιθέμενος προσεγγίζει το θύμα για να δει αν θα συναντήσει κάποια αντίσταση. Εδώ, επίσης είναι δυνατόν να διαφύγει το θύμα τον κίνδυνο, με ορισμένες χειρονομίες και σωστές αντιδράσεις.

3. Η φάση του «σπρωξίματος»
Όπως και οι καρχαρίες που σπρώχνουν το θύμα τους πριν από την πραγματική επίθεση, για να καταλάβουν αν μια επίθεση αξίζει τον κίνδυνο ή αν μπορεί να τους βλάψει, έτσι κι ο επιτιθέμενος συνήθως σπρώχνει τον αντίπαλό του. Αν το θύμα δεν αντιδράσει με κάποια κίνηση αυτοάμυνας, τότε είναι σχεδόν αδύνατο να αποφύγει μια πάλη. Εδώ, τα αγόρια μαθαίνουν συνειδητά να αποκλιμακώνουν μία κατάσταση και με σωστό χειρισμό να αποφεύγουν μια σωματική αντιπαράθεση.

4. Η πραγματική σύγκρουση
Αν ο επιτιθέμενος αισθάνεται αρκετά δυνατότερος και οι λεκτικές ταπεινώσεις δεν ικανοποιούν πλέον το εγώ του, πιθανότατα μία πραγματική μάχη θα ακολουθήσει και θα χτυπήσει το θύμα του. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το θύμα είναι τόσο αποθαρρυμένο και φοβισμένο, που δεν μπορούμε να μιλήσουμε σοβαρά για αυτοάμυνα.

prevention_04Γι’ αυτό τα αγόρια, όπως άλλωστε και τα κορίτσια, στα μαθήματα πρόληψης διδάσκονται αποτελεσματική αυτοάμυνα που να λειτουργεί, ακόμη και σε τέτοιες ακραίες καταστάσεις και κάτω από μεγάλη ψυχολογική πίεση. Ωστόσο μεγάλη έμφαση δίνεται στο ότι οι τεχνικές αυτές θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όταν είναι πραγματικά αναγκαίο.

Ο στόχος του μαθήματος είναι να δώσει στα παιδιά μια αυτοπεποίθηση, που θα τα κάνει αρκετά ισχυρά για να μπορούν να σταματήσουν μία σύγκρουση χωρίς βία.

Χρησιμοποιώντας τις γνώσεις τους, χειρίζονται κατάλληλα τις καταστάσεις και υπερασπίζονται τον εαυτό τους με έξυπνο τρόπο.

Το σύνθημά μας:
Κάθε μάχη που έχει αποφευχθεί, είναι μία κερδισμένη μάχη!